Prezydent podpisał znowelizowaną tarczę antykryzysową, która umożliwia mikroprzedsiębiorcom otrzymanie pożyczki w kwocie 5000 zł na pokrycie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej bez jednoczesnej konieczności zachowania stanu zatrudnienia z dnia 29.02.2020 r. Przed nowelizacją był to warunek konieczny umorzenia pożyczki. Obecnie zmieniono ten warunek i już po upływie 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki, mikroprzedsiębiorca ma prawo złożyć wniosek o jej umorzenie. Nie musi on zatrudniać pracowników ani zachować podany na dzień 29.02.2020 r. stan zatrudnienia. Wymogiem jest to, aby prowadził nieprzerwanie działalność gospodarczą co najmniej przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki.
O tej formie pomocy pisałam już w artykule tarcza antykryzysowa 2.0., lecz teraz przedstawię kroki jakie należy podjąć by starać się o przyznanie tej formy pomocy.
WAŻNE!
Pożyczka ma na celu pokrycie kosztów prowadzenia działalności np.:
- zapłata za czynsz i media związane z lokalem, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza,
- koszty leasingu firmowego samochodu,
a nie zaś stanowić pomoc na „prywatne koszty życia codziennego” jak np.:
- zapłata za czynsz za mieszkanie, w którym mieszka przedsiębiorca ,
- koszty wyżywienia czy utrzymania małoletnich dzieci itp.
Należy zaznaczyć, że uzyskanie już innej pomocy przewidzianej na podstawie przepisów tarczy antykryzysowej np. świadczenia postojowego czy zwolnienia z opłacania składek na rzecz ZUS-u nie stoi przeciwko temu by przedsiębiorca starał się o pożyczkę w kwocie 5000 zł, jeżeli nadal ponosi negatywne skutki ekonomiczne „koronawirusa”.
Zgodnie z zapisami ustawy wnioski o uzyskanie mikropożyczki należy złożyć do właściwego Powiatowego Urzędu Pracy ze względu na miejsce działalności. Wniosek można złożyć elektronicznie poprzez portal www.praca.gov.pl.
KROK 1
Po pierwsze wchodzimy na stronę www.praca.gov.pl, następnie wybieramy opcję Tarcza Antykryzysowa oznaczoną kolorem czerwonym jak na zdjęciu poniżej.
KROK 2
Następnie wybieramy opcję Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy.
Następnie, na samym dole strony w polu Adresat Wniosku wybieramy właściwy miejscowo dla przedsiębiorcy Powiatowy Urząd Pracy.
Następnie przechodzimy do wypełniania pól dotyczących danych mikroprzedsiębiorcy, w tym m.in. wskazujemy kwotę pożyczki oraz stan zatrudnienia na dzień 29.02.2020 r. Jak wskazałam wcześniej nawet w przypadku, gdy przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników lub redukuje etaty, może złożyć wniosek o umorzenie otrzymanej pożyczki, jeżeli co najmniej przez okres 3 miesięcy, od dnia jej udzielenia nadal prowadził działalność.
Po wypełnieniu w/w danych, załączamy do wniosku dwa pliki. Pierwszy plik to umowa pożyczki, drugi plik to formularz dotyczący statusu mikroprzedsiębiorcy i informacji otrzymanych już świadczeniach w walce z negatywnymi skutkami COVID-19. Jeżeli przedsiębiorca otrzymał już pomoc to należy wskazać w jakiej wysokości, jej rodzaj i formę, datę uzyskania pomocy oraz podmiot udzielający pomocy. W przypadku, gdy przedsiębiorca złożył wniosek o świadczenie postojowe, ale faktycznie świadczenia tego jeszcze nie uzyskał na dzień składania wniosku to nie uwzględnia tej pomocy. Liczy się bowiem pomoc uzyskana na dzień składania wniosku. W umowie pożyczki znajduje się formularz wniosku o umorzenie pożyczki. Wniosek o umorzenie pożyczki należy złożyć po upływie 3 miesięcy prowadzenia działalności liczonych od dnia udzielenia pożyczki. Upływ tego okresu jest dopiero podstawą jej umorzenia.
Pliki należy załączyć w formie pdf.
W załączeniu wzór umowy o pożyczkę oraz formularz informacji o statusie mikroprzedsiębiorcy. Dokumenty te podpisujemy profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym na końcowym etapie. Nie ma potrzeby drukowania ich, podpisywania i załączania podpisanych skanów.
15zzd_umowa_pozyczki_z_zal_2_v3
15zzd_załacznik_nr_1_do_wniosku_pozyczka_v1
Kolejnym krokiem jest podanie danych końcowych.
KROK 3
Po uzupełnieniu danych klikamy Dalej i przechodzimy do logowania do portalu praca.gov.pl, jeżeli mamy wcześniej założone konto, jeśli nie, to zakładamy konto na w/w portalu. Następnie wniosek i załączone dokumenty podpisujemy profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymujemy na podany adres mailowy.
Powodzenia!
9 komentarzy
Co z załącznikiem nr2, który jest dołączony do umowy? Kiedy się go składa?
wniosek o umorzenie pożyczki składamy w terminie 14 dni, od dnia upływu 3-miesiecznego okresu, liczonego od dnia udzielenia pożyczki. Przez ten okres należy prowadzić działalność. Wniosek składamy to tego Urzędu Pracy, który udzielił nam pożyczki.
Bardzo Ci dziękuję za ten wpis i upublicznienie go na FB. Dzięki Tobie dowiedziałam się, że mogę ubiegać się o cokolwiek. <3
Dziękuje za tak przystępne wyjaśnienie kro po kroku co należy wypełnić. Mam jednak pytanie, czy dla zawieszonych działaności gospodarczych ( w moim wypadku od 1 kwietnia 2020) też taka pomoc jest dotępna?
tylko dla przedsiębiorców prowadzących działalności, nie zaś dla przedsiębiorców, którzy zawiesili działalność.
Dzień dobry, mam pytanko odnośnie miejsca prowadzenia działalności a ubieganie się o pożyczkę. Firmę mam zarejestrowaną na Mazowszu, ale działalność jest prowadzona w Małopolsce. Bardzo proszę o odpowiedź do którego Urzędu Pracy powinnam złożyć wniosek. Pozdrawiam
składamy do Urzędu Pracy właściwego dla miejsca prowadzenia działalności, czyli w Pani przypadku do właściwego Urzędu Pracy na terenie Małopolski
Czy jezeli wykorzystam środki na cele prywatne to i tak zostanie pożyczka umorzona ?
jeżeli wykorzysta Pan mikropożyczkę z tarczy antykryzysowej na cele prywatne nie zaś na koszty prowadzonej działalności może Pan zostać zobowiązany do jej zwrotu. Wykorzystując pożyczkę na cele prywatne narusza Pan istotnie umowę.